Eilen vihdoin kerkesin vapaapäivän kunniaksi jatkaa mun villasukkaprojektiani. Yritin ensialkuun tavata kantapään ohjeita yhdestä lankavyyhdestä löytyneestä ohjeesta, joka oli täysin hepreaa mulle. Sitten tavasin yhtä netistä löytynyttä ohjetta, mutta edelleenkään en tullut yhtään viisaammaksi. Kunnes löysin täydellisen palikkaohjeen.

http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/sukat-tossut/sukkaohje.html

"Ensikertalainenkin onnistuu tämän yksityiskohtaisen ohjeen avulla!" luvataan ohjeen alussa. Ja kyllä. Jos olisin noudattanut ohjetta, olisinkin takuulla onnistunut :D Ohje oli tosi selkeä ja mä suorastaan hämmennyin siitä että mitä vaikeaa tässä nyt oikein piti olla :O

Ensimmäisen mokan mä kuitenkin tein kohdassa "Kantapohjasta tulleet 'ylimääräiset' silmukat 1. ja 4. puikolla kavennetaan pois nilkan molemmin puolin". Mä tiedän että siinä luki niin, mutta silti mä jostain syystä päätin kaventaa kaikki ylimääräiset silmukat samassa kohtaa xD Niinpä mä iskin kolme, neljä kavennusta putkeen kantapään alle.

Myös kohta "Jatka neulomista, ilman kavennuksia ja lisäyksiä, kunnes pikkuvarvas peittyy." oli mulle hämäävä. Tai sitten mulla on vaan poikkeuksellisen lyhyt pikkuvarvas. Mä nimittäin mittasin ja kokeilin että hetki on tullut ja aloin kaventaa. Lopputulema oli tämä:

Kantapää on järkyttävä pussukka ja teräosa liian lyhyt. Jalkaan nuo saa venytettyä kyllä, mutteivät kovin hyviltä näytä :D

Tärkeintä kuitenkin on se, että tässä on villasukka, jonka minä olen itse omin pikkukätösini tehnyt. Ja mun lahjani huomioiden tää on todella hieno sukka.

Aloin tehdä jo seuraavaa sukkaa ja sain varren eilisillan aikana melkein tehtyä. Sen kantapäästä ei tule pussukkaa ja terästä tulee pidempi ja mä joko puran tuota ja kudon terän uudestaan tai sitten jos oikein villiinnyn niin haen lisää lankaa ja kudon vielä kolmannen. Saapi nähdä kuin käy.